De ombudsman stelt zich voor

Ik ben Anja Janssen (1963). Op mijn 18e ben ik in Groningen Nederlandse Taal- en Letterkunde gaan studeren, en vervolgens ben ik hier blijven wonen. Met veel plezier.
Ik heb lang als docent in het hoger onderwijs gewerkt. Werken met jong volwassenen vond ik erg inspirerend. Daarna heb ik verschillende functies gehad in gemeenteland. Van beleidsmedewerker tot  bestuursadviseur tot leidinggevende. Op verschillende terreinen maar voornamelijk in het sociaal domein, onderwijs en werk&inkomen, maar ook het ruimtelijk domein is mij niet vreemd. Ik heb me aan organisaties verbonden zowel als zzp-er als in loondienst. Al met al heeft dat ervoor gezorgd dat ik brede verbanden kan zien. Dat helpt in deze functie. Ik heb op alle terreinen gezien hoe belangrijk het is dat inwoners en overheid zich met elkaar verbonden voelen. Dat mensen begrijpen welke beslissingen de overheid neemt, wat de gevolgen zijn en dat je kenbaar kunt maken als je het er niet mee eens bent. En soms wil je gewoon een luisterend oor, iemand die je emoties erkent.

Systeem

Regelmatig zit ‘het systeem’ ons in de weg. Dan zitten we in een situatie waar regels en gedrag elkaar lijken tegen te spreken, waar logica ontbreekt of waar we elkaar gewoon niet meer begrijpen. Als de systeemwereld teveel afwijkt van de leefwereld dan gaat er iets mis. Dat is niet goed voor de inwoner en ook niet voor de organisatie. De systeemwereld veranderen is niet eenvoudig. Maar je kunt wel de leefwereld benaderen door te doen wat je beloofd, gewekte verwachtingen waar te maken een eerlijk en tijdig zeggen dat iets niet gaat lukken. Daar begint het onderling vertrouwen.

Als ombudsman Groningen wil ik bijdragen aan deze verbinding. Dat ga ik doen, samen met mijn collega’s binnen Bureau Ombudsman, door klachten van inwoners te onderzoeken en te kijken of we tot een oplossing kunnen komen. Als het nodig is doen we aanbevelingen aan de organisaties zodat zij kunnen blijven werken aan de verbetering van de dienstverlening.

Praatplaat met tekeningen die uitbeelden wat je van de ombudsman kunt verwachten.
Praatplaat met tekeningen die uitbeelden wat je van de ombudsman kunt verwachten.

Debat

De ombudsfunctie is bij uitstek geschikt om mee te doen aan het maatschappelijk debat over vertrouwen in de overheid, over een eerlijke bestuurscultuur, over rechtszekerheid, etc. Met de verhalen uit de praktijk in de achterzak en een positie tussen inwoner en overheid in, lever ik graag een bijdrage als spreker, panellid, etc. aan bijeenkomsten waar de relatie burger-overheid centraal staat.

Vragen

Ik wil actief weten wat er speelt en leeft. Wat zijn onderwerpen die inwoners bezighouden? Waar zitten de zorgen? Hoe kijken inwoners aan tegen de gemeente en de organisaties waarvoor ik de ombudsman ben? Wat zijn de ervaringen? En natuurlijk, hoe kijken mensen aan tegen de ombudsman? Is voldoende bekend wat we doen?
Veel vragen van mijn kant. De antwoorden moeten van de inwoners komen. Ik ga daarom op stap om te luisteren. Ik laat me ook graag uitnodigen. Voor een wijkbijeenkomst, bij organisaties die met inwoners te maken hebben, voor een kopje koffie in een buurthuis, enzovoorts.  Schroom niet en benader mij via mail als je denkt dat het zinvol is wanneer ik ergens langskom.

Nevenfuncties

Ik vervul twee nevenfuncties.

  • Voorzitter Raad van Toezicht Voortgezet Onderwijs Noord-Groningen
  • Lid Raad van Toezicht Openbare Scholengemeenschap Singelland (Friesland)