Meldpunt Overlast en Zorg, geen eenvoudig werk

Regelmatig komen er mensen op het spreekuur van de ombudsman die op een of andere wijze overlast ervaren. Overlast van dieren, van geluid, van gedrag. Soms is de zaak eenvoudig op te lossen, soms is het reuze ingewikkeld. Belangrijk daarbij is het Meldpunt Overlast en Zorg, een samenwerkingsverband om overlast te verkleinen of te voorkomen. Reden om in gesprek te gaan met de meldpuntfunctionarissen om beter te begrijpen wat er gebeurt met een melding.
Wat meteen duidelijk wordt is de grote betrokkenheid en de voldoening die de meldpuntfunctionarissen uit hun werk halen. Het werk is enorm gevarieerd. Van burenoverlast, tot drugsoverlast, hangjongeren, buitenslapers, signalen van huiselijk geweld, verwaarlozing, etc. Als inwoners een melding doen dan heeft de meldpuntfunctionaris een luisterend oor en bespreekt in eerste instantie wat de inwoner zelf kan doen. Blijkt het complexer, dan worden de andere partners van het samenwerkingsverband ingeschakeld en eventueel gaat iedereen om tafel om de situatie te bespreken.
Daarmee wordt ook meteen duidelijk dat een goede en vooral snelle oplossing valt of staat met de wijze waarop deze partners samenwerken. In de praktijk hoort de ombudsman nog te vaak dat het voor inwoners te lang duurt voor er iets gebeurt en dat zij niet altijd weten waar zij aan toe zijn. De invloed van de meldpuntfunctionarissen is daarin beperkt. Ook zij zijn afhankelijk van de samenwerking. Omdat zij vaak het eerste aanspreekpunt van de inwoners zijn, is het best wel eens lastig om te moeten doorgeven dat het nog even duurt.