Zeer teleurgesteld

22.1.063 Maatschappelijke ontwikkeling

Trefwoorden: verwachting

Een man heeft op Woningnet volgens afspraak gereageerd op een woning. Deze afspraak was eerder in het jaar, na een eerder klachtonderzoek van de ombudsman tot stand gekomen. De hele week heeft hij op nummer 1 (van 79 reacties) gestaan en ineens is hij van de lijst afgehaald. De man is erg teleurgesteld en hij begrijpt niet wat er mis is gegaan.
De ombudsman zoekt hierover contact met de gemeente. Die laat weten direct de volgende dag en de week erna contact te hebben gehad met Woningnet en met de betreffende woningcorporatie.
Uit dat overleg is naar voren gekomen dat er in technisch opzicht iets niet goed is gegaan bij de aanpassing eerder in het jaar in Woningnet. Daardoor had de betreffende woning niet in het zoekveld van de man moeten verschijnen. Dit is inmiddels aangepast en gecontroleerd, zo meldt de gemeente, waardoor het niet opnieuw kan gebeuren. Wel houden de corporaties de mogelijkheid om zogenaamde ‘portiekchecks’ uit te kunnen voeren. Bijvoorbeeld als er veel overlastmeldingen zijn in een specifiek gebied. Corporaties maken dan een afweging tussen draagkracht/draaglast van een gebied.
De ombudsman constateert dat de man hiermee duidelijkheid heeft over wat er is misgegaan. Ook is hij tamelijk zeker dat hij een volgende keer op een woning reageert waar hij ook daadwerkelijk voor in aanmerking komt. Het voorbehoud dat de corporaties maken is aan de ene kant jammer, want daarmee lijkt de deur toch weer op een kier gezet te kunnen worden waardoor de man misschien opnieuw teleurgesteld wordt. Aan de andere kant is het positief dat er een extra check kan worden gedaan als er veel overlast is in een straat of wijk, want op overlast zit de man niet te wachten, veronderstelt de ombudsman. De man kan de aanmeldprocedure voor een woning ook vermijden door in te gaan op de bemiddelingsoptie die de corporaties aanbieden. Als de man dat wil, kan hij dat aan de ombudsman laten weten.