Boa volgt regel

23.1.070
Trefwoorden: behandel-/reactietermijn, klachtbehandeling

Een man is ontevreden omdat hij geen reactie heeft ontvangen van de gemeente op zijn klacht over het gedrag van enkele boa’s. Hij krijgt wel een ontvangstbevestiging maar geen schriftelijke afhandeling van zijn klacht, ook niet nadat de man de gemeente een herinnering stuurt.
De ombudsman stelt vast dat de gemeente niet tijdig heeft gereageerd en dat is niet behoorlijk. Als de ombudsman de gemeente hierop aanspreekt, erkent de gemeente dit en biedt haar excuses aan. De gemeente heeft alsnog de behandeling van de klacht voortvarend opgepakt. De gemeente gaat in gesprek met de man en legt uit waarom de boa’s hem hebben aangesproken. Dat is netjes.
De man betwijfelt wel of de verordening op basis waarvan de boa’s hem hebben aangesproken niet in strijd is met hogere regelgeving. Een ombudsman is niet bevoegd om wettelijke regels te beoordelen, dat is aan de rechter. Zolang de rechter niet anders heeft geoordeeld, is het niet onbehoorlijk dat de boa’s uitgaan van de verordening en de man hebben aangesproken op een door hen geconstateerde overtreding.