Drie keer is scheepsrecht; hopen we
24.6.003
Trefwoorden: wmo voorziening / reactie- en behandeltermijn
Voor de derde keer in twee jaar meldt een vrouw zich bij de ombudsman. Zij ondersteunt een man bij het aanvragen van een persoonsgebonden budget (PGB). Voor een PGB is een indicatie nodig die regelmatig moet worden verlengd. Om de verlenging toe te kennen is een onderzoek nodig o.a. via een keukentafelgesprek. Zowel in 2022 als in 2023 heeft de man op tijd de verlenging aangevraagd. Toen in beide jaren de termijn van de verleende indicaties in zicht kwam en de man niets had gehoord van WIJ, trok de vrouw aan de bel bij de ombudsman. De man maakte zich grote zorgen of het goed zou komen. WIJ gaf aan te kampen met drukte en een wachtlijst. Na tussenkomst van de ombudsman werd de indicatie van de man in beide jaren administratief verlengd. De ombudsman heeft er bij WIJ met klem op aangedrongen deze situatie niet opnieuw te laten ontstaan en tijdig een keukentafelgesprek met de man in te plannen. WIJ deed daarop de toezegging dat na ongeveer een half jaar dat gesprek zou plaatsvinden.
Helaas. Ook in 2024 heeft de vrouw weer de hulp van de ombudsman in moeten roepen omdat de situatie zich herhaalde. Tijdig aangevraagd, niets gehoord. De ombudsman heeft zelf vervolgens ook een aantal keren WIJ moeten benaderen om uitsluitsel te krijgen. Ondertussen heeft de man er opnieuw erg veel stress van. Op de valreep is ook deze keer de indicatie administratief verlengd, voor een halfjaar. De ombudsman heeft geconcludeerd dat WIJ hier niet heeft gehandeld volgens de behoorlijkheidsnorm betrouwbaarheid. WIJ heeft naar het oordeel van de ombudsman dus onbehoorlijk gehandeld. De ombudsman heeft de aanbeveling gedaan om de man excuses aan te bieden en voortvarend een keukentafelgesprek te plannen. De excuses zijn via mail gemaakt en de ombudsman houdt vinger aan de pols of het keukentafelgesprek dit keer wel tijdig zal plaatsvinden.