Een speciale plek

24.1.042
Trefwoorden: dienstverlening

Een vrijwilliger van een organisatie waar inwoners verblijven die speciale zorg nodig hebben, laat de ombudsman weten dat de organisatie moeite heeft met het nieuwe parkeerbeleid. Veel vrijwilligers van deze organisatie zijn op leeftijd, en zijn regelmatig in de avond aan het werk. Goede parkeermogelijkheid dichtbij is voor hen belangrijk. Tot voor kort mochten de vrijwilligers met behulp van een parkeerkaart parkeren op de los- en laadplek vlak voor de deur. Dat mag nu niet meer vanwege het nieuwe beleid. De vrouw vindt dat erg vervelend en begrijpt niet wat er nu op tegen is om de los- en laadplek, die in de praktijk zelden gebruikt wordt, te gebruiken als parkeerplek. Kan de ombudsman hier iets in betekenen? Kan de situatie niet worden teruggedraaid? De ombudsman doet navraag bij de gemeente. Met het nieuwe parkeerbeleid wil de gemeente het centrum van de stad autoluw maken. Daarom is ze strikter gaan kijken naar parkeerontheffingen en speciale regelingen. Dat is de reden dat de situatie ook voor deze organisatie is veranderd. De gemeente is de organisatie tegemoetgekomen door 5 zogenoemde maatschappelijke parkeervergunningen te verlenen voor 40 uur per kaart. Volgens de coördinator van de organisatie is dat niet genoeg. Ze maken veel meer uren. De gemeente beschouwt deze toekenning als een stevige handreiking. Wel wil ze opnieuw met de organisatie om tafel om de situatie te bespreken. De ombudsman laat dat de vrijwilliger en de coördinator weten en adviseert hen om dit gesprek aan te gaan.