Gewoon even contact

24.1.007
Trefwoorden: woonomgeving, communicatie

Er komt een groep bewoners bij de ombudsman. De gemeente heeft plannen met hun woonomgeving met grote gevolgen voor hen. Ze maken zich zorgen en voelen zich door de gemeente onvoldoende meegenomen in het proces. Ze proberen al een tijd in gesprek te komen met de gemeente, maar dat lukt niet. Wel horen ze van anderen dat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Ze nemen daarom contact op met de ombudsman.
De ombudsman informeert bij de gemeente waarom zij niet reageert op de verzoeken en e-mails van de bewoners. De gemeente stelt dat zij in het proces geen actieve rol heeft en zij ook het nut niet zo inziet van communiceren zolang er nog geen oplossing voor de bewoners is. De ombudsman vraagt de gemeente ook vanuit het perspectief van de bewoners te kijken. Wat is er nu op tegen om in gesprek te gaan zodat mensen voldoende informatie hebben en niet zelf hoeven te gissen wat er staat te gebeuren. De gemeente kan dit volgen en gaat vervolgens een aantal malen in gesprek met de bewoners en doet hiervan kort verslag aan de ombudsman. De bewoners bedanken de ombudsman voor de snelle actie om de communicatie vlot te trekken.