Glas op straat
24.1.039
Trefwoorden: overlast, melding, onderhoud openbare ruimte
Een vrouw doet bij de gemeente verschillende meldingen van gebroken glas op de stoep. Het glas komt van een ingegooid bovenraam bij een studentenhuis. Omdat het raam niet wordt hersteld, valt er steeds wat glas uit. De vrouw veegt het iedere keer op om te voorkomen dat haar hond er intrapt. De eigenaar reageert niet op haar meldingen. Ze doet daarna een melding bij de gemeente. Van de gemeente krijgt ze bericht dat het is ‘opgelost/hersteld’ maar dat is niet het geval. Het raam is niet hersteld en er valt nog steeds glas op de stoep. De vrouw mailt vervolgens de ombudsman. Die doet navraag bij de gemeente wat wordt bedoeld met ‘opgelost/herstelt’. De gemeente is ter plaatse geweest en heeft het aangetroffen glas op de stoep opgeruimd. Daarmee is het opgelost. De gemeente stelt dat zij richting de eigenaar geen juridische middelen heeft om de eigenaar te bewegen het raam te repareren Naar aanleiding van de klacht van de vrouw is de ombudsman ook een aantal keren gaan kijken maar heeft geen glas op de stoep aangetroffen. Mogelijk omdat de vrouw aangeeft het glas steeds op te vegen. De ombudsman ziet dat de gemeente binnen haar mogelijkheden actie heeft ondernomen.
De gemeente geeft nog mee dat als de overlast van het kapotte raam blijft aanhouden zij hierover het gesprek kan aangaan met de eigenaar. Naar aanleiding hiervan adviseert de ombudsman de vrouw om, bij een eventuele volgende keer, opnieuw foto’s te maken en die te sturen naar de gemeente. De ombudsman stelt een paar weken later vast dat het raam is gerepareerd en daarmee is het probleem opgelost.