Kortsluiting of niet kortgesloten?

24.1.040
Trefwoorden: sociaal medische indicatie, aanvraag, digitaal

Een coach meldt zich bij de ombudsman namens een familie die ze begeleidt. De familie heeft een sociaal medische indicatie (SMI) voor kinderopvang. Die moet steeds om de zes maanden weer aangevraagd worden. De afgelopen jaren ging dat goed. Dit jaar echter niet. Twee maanden voor afloop van de indicatie heeft de coach samen met de familie een nieuwe digitale aanvraag gedaan. Twee maanden later blijkt dat de aanvraag in het digitale systeem niet terug te vinden is. De familie kan niet aantonen dat de aanvraag is ingediend. Ze hebben snel een nieuwe aanvraag gedaan en kregen daarna wel weer de indicatie. Deze sloot alleen niet aan op de vorige. Dat betekent een maand kinderopvang zelf betalen. Geld dat de familie niet heeft. De gemeente geeft aan niets te kunnen betekenen. Daarom zoekt de coach contact met de ombudsman. De ombudsman pleit bij de gemeente voor de menselijke maat. De aanvraag is tot nu toe steeds tijdig gedaan, er is ook steeds een indicatie verstrekt en de indicatie blijkt ook nog steeds nodig. Na een kort onderzoek meldt de gemeente dat de indicatie alsnog zal aansluiten op de vorige en de familie de bewuste maand dus niet zelf hoeft te betalen. Daar zijn de familie en de coach erg blij mee.