Meldingen afgehandeld of toch niet
24.1.093
Trefwoorden: gebruik openbare ruimte
Een man is zeer betrokken bij zijn leefomgeving. Als hij kuilen in de weg ziet of verzakkingen in de stoep doet hij hiervan soms melding bij de gemeente. Op die meldingen krijgt hij van de gemeente verschillende afhandelingen zoals ‘de melding zal binnen 15 dagen worden opgelost’ of ‘het is doorgezet naar een aannemer’. Soms ook ‘de melding is afgehandeld’. Wat de reactie ook is, de man ziet niet dat de weg of stoep ook daadwerkelijk wordt aangepakt. Hij voelt zich niet serieus genomen en gaat naar de ombudsman. Wat hij zou willen is samen met iemand van de gemeente door zijn buurt gaan om te laten zien wat hij bedoelt. Zo wijst hij op de gaten en kuilen op de voet- en fietspaden bij en richting het Noorderstation. Of op de kuilen in de stoep aan een andere straat. De ombudsman vraagt de gemeente of er iemand contact met de man kan opnemen. En dat gebeurt. De gemeente vertelt de man dat de herstelwerkzaamheden bij het Noorderstation in het eerste kwartaal van 2025 door een aannemer zullen worden opgepakt. De man krijgt in dit kader een rechtstreeks nummer van de betrokken projectleider. De stoep aan de andere straat wordt direct door de gemeente hersteld. Hoewel hij er erg lang op heeft moeten wachten, is de man blij dat de meldingen eindelijk worden opgepakt. Daarmee eindigt de bemoeienis van de ombudsman in deze zaak.