Ongecoördineerd
24.6.014
Trefwoorden: hulp/ ondersteuning, samenwerking
Een ondernemer krijgt hulp van verschillende instanties. Te weinig volgens de man, en niemand neemt duidelijk de regie op zich. Vroeger heeft de man hulp gehad van ‘de Ploeg’. Dat wil hij weer en hij begrijpt niet waarom dat niet kan. Hij meldt zich bij de ombudsman.
De ombudsman kent ‘de Ploeg’ niet en gaat op de koffie. De medewerkers vertellen met bevlogenheid over hun werk en welke rol ze kunnen spelen. Voor de ombudsman wordt duidelijk dat dit team binnen WIJ hulp kan bieden als in een gezin complexe problemen op meerdere leefgebieden zijn. De man kent helaas ook complexe problemen, maar voor deze problemen heeft hij specialistische hulp nodig. Hij past daarom niet bij ‘de Ploeg’. Dit is teleurstellend voor de man, maar de ombudsman kan de uitleg van WIJ goed volgen.
De man wil graag één persoon die de verschillende hulp coördineert. Dat lukt niet in zijn situatie. De problemen van de man vragen om specialistische hulp. Die hulp kan niet door één partij geleverd worden. De betrokken hulpverleners werken wel goed samen. Bij elke organisatie heeft de man een vast aanspreekpunt. Zij bieden de man misschien niet de hulp zoals hij graag wil, maar hij krijgt wel de nodige hulp bij zijn ingewikkelde situatie.