Parkeervergunning voor leenauto
Trefwoorden: informatieverstrekking, parkeren
Een vrouw krijgt een boete omdat haar parkeervergunning niet gekoppeld was aan de leenauto die ze tijdelijk had. Twee maanden eerder had ze ook een leenauto toen ze haar auto voor de APK had weggebracht. Via haar parkeeraccount heeft ze toen het kenteken tijdelijk gewijzigd naar het kenteken van de leenauto. Volgens de vrouw kan ze dat 3 keer per jaar doen. Ditmaal lukte het echter niet. Ze kreeg een melding dat ze een verklaring moest uploaden van de garage van wie ze de leenauto had. De vrouw had echter geen verklaring. Ze wist ook niet dat ze een verklaring nodig had en toen ze de leenauto terugbracht kreeg ze van de garage te horen dat die geen verklaringen voor leenauto’s verstrekte. Toen de vrouw hierover contact opnam met de gemeente (het Klantcontactcentrum) kreeg ze te horen dat ze het digitale contactformulier had moeten invullen met de vermelding dat het uploaden van een verklaring niet lukte. De vrouw vroeg zich af hoe ze dat had kunnen weten. In het parkeeraccount is geen verwijzing naar een digitaal contactformulier. De gemeente heeft de boete uiteindelijk vernietigd omdat die in het systeem zag dat ze die dag wel van alles heeft geprobeerd om het kenteken gewijzigd te krijgen.
De vrouw meldt zich bij de ombudsman omdat ze een signaal wil afgeven. Hoe had ze moeten weten dat het beleid gewijzigd was tussen mei en juli? En hoe had ze moeten weten dat ze een contactformulier had moeten invullen? Het heeft haar al met al veel moeite gekost om dit weer in goede banen te leiden en ze wil dat graag voor anderen voorkomen.
De gemeente laat aan de ombudsman weten dat het beleid voor leenauto’s niet is gewijzigd. Het klopt dus dat betrokkene hierover geen informatie heeft gekregen. Een inwoner met een parkeervergunning kan 3 keer per jaar zijn of haar kenteken tijdelijk wijzigen zodat iemand een leenauto kan parkeren zonder daarvoor beboet te worden. Als je inlogt op je parkeeraccount, zie je de optie ‘tijdelijk kenteken toevoegen’. De gemeente vermoedt dat de vrouw de optie ‘kenteken wijzigen’ heeft aangeklikt. Dan wordt gecontroleerd of het kenteken op naam staat en pas als dat niet het geval is, wordt er om aanvullende gegevens gevraagd.
Met deze uitleg, die de vrouw ook waarschijnlijk acht, is er voor de ombudsman geen reden om een signaal af te geven.