Simpele fietsenberging, ingewikkelde vergunningsaanvraag

24.1.023
Trefwoorden: communicatie, vergunning

Een vrouw komt bij de ombudsman omdat zij ten einde raad is. Ze is al heel lang bezig om van de gemeente een vergunning te krijgen voor een kleine fietsberging. Zij heeft die nodig voor de bakfiets waarmee zij haar hulphond vervoert. De medewerker van de gemeente die haar aanvraag behandelt is onbereikbaar. Wel stelt de gemeente veel vragen aan de vrouw en komt de gemeente met voorwaarden die moeilijk te begrijpen en uit te voeren zijn. Voorwaarden over afwatering, egaliseren van de grond en de ingang van de fietsberging. De vrouw verzucht dat ze geen vliegveld wil aanleggen.

De ombudsman neemt contact op met de gemeente. Op hetzelfde moment heeft de teamleider ook van de problemen van de vrouw gehoord. Hij vindt het erg vervelend dat de gemeente bijna niet bereikbaar was voor de vrouw. Hij heeft inmiddels zelf contact gehad met de vrouw. De afspraak is nu dat de vergunning verleend wordt, en dat er samen met de vrouw gekeken wordt wat er verder voor nodig is. De teamleider heeft de vrouw verteld dat zij rechtstreeks contact met hem op kan nemen als er dingen niet goed lopen of als zij iets niet begrijpt.