Waarom niet alle dagen naar school?

24.1.035
Trefwoorden: onderwijs

Het zevenjarig zoontje van een vrouw is een jaar lang niet naar school geweest (speciaal onderwijs). Volgens de school heeft haar zoon 1 op 1 begeleiding nodig en kan de school dat op dit moment niet bieden. Pas toen de vrouw aangaf naar een school in een andere gemeente te willen, mocht haar zoon met 1 op 1 begeleiding twee keer twee uurtjes naar school. Volgens de moeder krijgt hij dan alleen gym en ‘dat soort lessen’. Hij krijgt bijvoorbeeld geen les in taal en rekenen. De vrouw stelt dat haar zoon een slim kind is en best vijf dagen in de week naar school kan om te leren. Ze gaat naar de ombudsman met de vraag wat ze kan doen om haar kind vijf dagen naar school te laten gaan.
De ombudsman ziet dat WIJ en de gemeente betrokken zijn in deze zaak en neemt contact op met beide organisaties. Hieruit blijkt dat de school met een personeelsprobleem zit, waardoor het niet de begeleiding kan bieden die de zoon nodig heeft. Vanwege zijn gedrag kan hij niet in een reguliere groep. Hij zou wel in een maatwerkgroep kunnen. Toen daar ruimte was, is men begonnen met twee keer twee uur. Vervolgens stopte helaas de begeleiding door een zorgaanbieder, waardoor ook dit stagneerde. Via WIJ is vervolgens basisjeugdhulp ingezet. De zoon gaat inmiddels drie keer drie uur naar school en voor de overige uren is dagbesteding geregeld. Dit zou de moeder, die voornamelijk alleen zorgdraagt voor haar zoontje, meer rust moeten geven. De vrouw blijft echter van mening dat haar zoon vijf dagen per week naar school kan. WIJ en de gemeente geven aan dat zij vaker zien dat ouders sneller willen dan hun kind aankan. WIJ en de gemeente hebben naar het oordeel van de ombudsman voldoende inzichtelijk gemaakt waarom de zoon op dit moment niet meer uren naar school kan.