Zonder toestemming informatie delen

24.1.019
Trefwoorden: privacy, contactmaatregel

Een vrouw meldt zich nadat zij haar dossier bij een organisatie heeft opgevraagd. Tot haar schrik ziet ze dat de gemeente informatie over haar heeft gedeeld met deze organisatie. Het gaat om een opgelegde contactmaatregel. De vrouw voelde zich bij de maatregel al onheus en niet correct behandeld door de gemeente. Ze herkent zich ook niet in het beeld dat bij de gemeente lijkt te bestaan over haar. Zij is boos dat de gemeente zonder haar toestemming deze informatie heeft gedeeld en vraagt zich af wie de gemeente nog meer op de hoogte heeft gebracht.

De gemeente geeft toe dat zij zonder toestemming informatie heeft gedeeld. De gemeente biedt hiervoor haar excuses aan. De gemeente dacht op deze manier de dienstverlening zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zij heeft niet bedacht dat het delen van die informatie voor mevrouw bezwaarlijk kon zijn. De informatie heeft zij overigens niet met andere partijen gedeeld.

De excuses zijn gemaakt, maar mevrouw voelt zich toch niet goed begrepen. Zij heeft het idee dat de gemeente niet door heeft welke impact dit op haar heeft gehad. De ombudsman stelt een gesprek voor tussen de gemeente en de vrouw. Dat gebeurt. De ombudsman is als gespreksleider ook aanwezig. In dit gesprek legt de vrouw uit dat zij het idee heeft dat de medewerkers een bepaald, negatief, beeld van haar hebben en haar afstandelijk benaderen. Ze vertelt ook welk effect het proces op haar heeft. De gemeente reageert begripvol en er wordt een aantal praktische afspraken gemaakt. Zo gaat de gemeente met de vrouw kijken welke informatie verwijderd kan worden uit het systeem. Hiermee houdt de rol van de ombudsman in deze kwestie op.
Wel krijgt de ombudsman in een later stadium te horen dat er nog vier gesprekken tussen de vrouw en de gemeente hebben plaatsgevonden. De vrouw is tevreden en voelt zich beter over de relatie met de gemeente. En dat is fijn.