Zorg voor dochter gaat voor

23.6.019
Trefwoorden: jeugdzorg

Een minderjarig meisje komt bij WIJ met een noodkreet. Ze moet snel elders, los van haar familie, onderdak vinden. WIJ heeft zorgen over het welzijn van dit meisje en zoekt een opvangplek. Omdat het meisje minderjarig is moeten de ouders daarvoor wel toestemming geven. Vervolgens wordt hun dochter op een locatie buiten de gemeente geplaatst en mogen ze niet weten waar hun dochter verblijft. Achteraf blijkt dat deze locatie niet bedoeld was voor een jong meisje. De ouders dienen een klacht in bij WIJ. Ze zeggen dat ze alleen toestemming hebben gegeven voor een locatie binnen de gemeente, niet daarbuiten. Als reactie uitblijft, nemen ze contact op met de ombudsman. Op dat moment is al duidelijk dat de wettelijke behandeltermijn is verstreken. De reactie van WIJ is echter van belang voor het vervolg. Ondanks de bemoeienissen van de ombudsman duurt het nog een maand voordat WIJ met een inhoudelijke reactie komt. Zonder uitleg waarom en zonder excuses. Op dit punt handelde WIJ niet behoorlijk.

Met de uiteindelijke reactie is de familie niet tevreden. WIJ realiseert zich de impact voor de familie en laat de ombudsman weten de gevoelens van de ouders te begrijpen. De gerechtigheid die de familie wil, dat de medewerkers worden gestraft, is echter niet aan de orde. De ombudsman constateert niet dat WIJ zich ten opzichte van de familie onbehoorlijk heeft gedragen. Er was sprake van een urgente psychische noodsituatie waarin snel gehandeld moest worden. WIJ heeft samen met Veilig Thuis en de Raad voor de Kinderbescherming in een kort tijdbestek van enkele dagen op basis van de beschikbare informatie (van voornamelijk de dochter) een inschatting moeten maken voor de zorg van de dochter. In die korte periode was de communicatie van WIJ met de familie gebrekkig. WIJ erkent dit en biedt hiervoor alsnog haar excuses aan.

Ondanks de gebrekkige communicatie is voor de ombudsman aannemelijk geworden dat er door de ouders wel toestemming is gegeven voor een plek buiten de gemeente. Dat hebben de medewerkers van de verschillende instanties op verschillende tijdstippen gehoord. Wat daarvan zij, de ombudsman doet WIJ de aanbeveling om in geval van mondelinge toestemming hiervan later een schriftelijke bevestiging naar betrokkenen te sturen. Met betrekking tot de al dan niet geschikte locatie mocht WIJ uitgaan van de deskundigheid van de instantie die hen hierin heeft geadviseerd.